1 op 3 zorgprofessionals reinigt smartphone dagelijks

Essity toetst hand- en telefoonhygiëne van Belgische zorgmedewerkers

Dinsdag 14 november 2017 — Regelmatig handen wassen wordt ons van jongs af aan geleerd. Maar hoe proper zijn je handen eigenlijk nog nadat je een berichtje hebt getypt op je gsm? Niet iedereen realiseert zich dat deze een broeinest van bacteriën zijn. In sommige branches is dit minder van belang dan in andere. Gelukkig blijkt dat de Belgische zorgprofessionals de hygiëne van hun smartphone hoog in het vaandel hebben staan. 3 op de 4 (73%) reinigt hun telefoon namelijk minimaal één keer per maand. Meer dan de helft (57%) doet dit wekelijks en 1 op 3 (30%) zelfs dagelijks. Dit blijkt uit onderzoek van het wereldwijde hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, bekend van onder andere Tork, TENA, Lotus, Edet, Demak’Up, Tempo, Okay en Plenty. Het onderzoek werd in oktober uitgevoerd voor Global Handwashing Day met als doel mensen bewust te maken van het belang van goede handhygiëne.

Reiniging niet erg grondig
Ondanks dat professionals binnen de gezondheids- en welzijnszorg hun smartphone regelmatig reinigen, valt er op dit terrein nog wel enige winst te behalen. De meerderheid (59%) reinigt de gsm namelijk alleen als deze zichtbaar vuil is. Bovendien wordt in dat geval vaak alleen het scherm schoongemaakt (65%). Niet erg hygiënisch, wanneer je bedenkt dat het overgrote deel (79%) deze metgezel zelfs meeneemt naar het toilet.

Handhygiëne valt of staat met propere telefoon
Gertie Eikenaar, communicatiedirecteur bij Essity Benelux: “Als je bedenkt dat mensen hun gsm soms wel 100 keer per dag ontgrendelen, dan kun je je voorstellen hoeveel bacteriën zich hier verzamelen. Zelfs als je telefoon niet zichtbaar vuil is, kan deze miljoenen bacteriën bevatten. Dan kun je nog zo vaak je handen wassen, maar wanneer je je telefoon niet regelmatig reinigt haalt dit weinig uit. Met ons onderzoek willen we mensen bewust maken van het belang van een goede handhygiëne en van het feit dat hun smartphone een broedplaats is voor bacteriën. Het regelmatig ontsmetten van je telefoon is een cruciale factor voor een goede handhygiëne.”

Over het Global Handwashing Day-onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Essity in samenwerking met Panelwizard. In totaal werden 1.060 Belgen en 1.132 Nederlanders (18 jaar en ouder) ondervraagd over hun gedrag, houding en kennis omtrent handen wassen en de hygiëne van hun eigen smartphone. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding.

____________________________________

EINDE PERSBERICHT
Neem voor meer informatie contact op met
Wilma Schippers – Blyde – wilma@blyde.be - 0479 95 08 55 of
Gertie Eikenaar, communications director Benelux - Gertie.Eikenaar@essity.com - 0031 30 6984 638

Praat mee op social media via #HandsMatter.

Over Essity
Essity is een vooraanstaand hygiëne- en gezondheidsbedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling, productie en verkoop van producten en oplossingen voor Personal Care (Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products en Medical Solutions), Consumer Tissue en Professional Hygiene. Onze visie is het verbeteren van welzijn door toonaangevende hygiëne- en gezondheidsoplossingen. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via diverse sterke merken, waaronder de bekende internationale merken TENA en Tork, en andere merken, waaronder Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 48.000 medewerkers en de netto-omzet in 2016 bedroeg ca. SEK 101 miljard (EUR 10,7 miljard). De zakelijke activiteiten zijn gebaseerd op een duurzaam businessmodel waarbij de focus ligt op waardecreatie voor mens en natuur. Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm. Essity maakte voorheen deel uit van de SCA Group. Ga voor meer informatie naar www.essity.com.