1 op de 3 Belgen reinigt smartphone bijna nooit

Essity toetst hand- en telefoonhygiëne voor 'Global Handwassing Day'

Vrijdag 13 oktober 2017 — Regelmatig handen wassen wordt ons van jongs af aan geleerd. Maar hoe proper zijn je handen eigenlijk nog nadat je een berichtje hebt getypt op je smartphone? Niet iedereen realiseert zich dat een gsm een broeinest van bacteriën is. Het blijkt namelijk dat zo’n 30 procent van de Belgen deze bijna nooit reinigt. Zij doen dit één keer per half jaar of nog minder. Bovendien heeft 13 procent hun telefoon nog helemaal nooit gereinigd. Van de mensen die dit wel doen, gebruikt slechts 7 procent een desinfecterend middel. En dan te bedenken dat maar liefst 3 op de 4 Belgen de smartphone meeneemt naar het toilet. Dit blijkt uit onderzoek van het wereldwijde hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, bekend van onder andere  Tork, TENA, Lotus, Edet, Demak’Up, Tempo, Okay en Plenty. Het onderzoek is uitgevoerd in aanloop naar 'Global Handwashing Day'op 15 oktober met als doel mensen bewust te maken van het belang van goede handhygiëne.

Smartphone gaat vaak mee naar het toilet
De meerderheid (56%) van de Belgen reinigt een smartphone alleen als deze zichtbaar vuil is. Bovendien maken zij in dat geval vaak alleen het scherm proper (58%). Niet erg hygiënisch, wanneer je bedenkt dat bij het overgrote deel deze metgezel zelfs meegaat naar het toilet (72%). Niet alleen de gsm wordt weinig gereinigd. Minder dan de helft reinigt hun tablet (47%) of vaste telefoon (38%) regelmatig (eens per maand of vaker) en iets meer dan de helft doet dit met hun toetsenbord (60%) en muis (51%).

Broeinest van bacteriën
Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan de helft (58%) minstens 5x per dag zijn of haar handen wast. Bijna 3 op de 4 Belgen (70%) doet dit altijd na afloop van een toiletbezoek en 2 op de 3 (64%) voordat ze gaan koken. Een minderheid doet dit echter systematisch voor het eten (39%), na reizen met openbaar vervoer (33%) of na contact met huisdieren (24%). En slechts 4% doet dit nadat ze hun gsm hebben gebruikt.
Gertie Eikenaar, communicatiedirecteur bij Essity Benelux: “Als je bedenkt dat mensen hun smartphone gemiddeld zo’n 100 keer per dag ontgrendelen, dan kun je je voorstellen hoeveel bacteriën zich hier verzamelen. Zelfs als deze niet zichtbaar vuil is, kan ze miljoenen bacteriën bevatten. Dan kun je nog zo vaak je handen wassen, maar wanneer je je telefoon niet regelmatig schoonmaakt haalt dit weinig uit. Uit ons onderzoek blijkt dat mensen zich nog maar weinig bewust zijn van de gsm als broedplaats voor bacteriën. Propere handen kunnen de verspreiding van virussen voor een groot deel voorkomen. Om die reden willen we dit onderwerp extra op de kaart zetten tijdens Global Handwashing Day en mensen bewust maken van het belang van een goede handhygiëne, waar het regelmatig ontsmetten van je telefoon een cruciale factor in is.”

Praat mee op social media via #HandsMatter.

Over het Global Handwashing Day-onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Essity in samenwerking met Panelwizard. In totaal werden 1.060 Belgen en 1.132 Nederlanders (18 jaar en ouder) ondervraagd over hun gedrag, houding en kennis omtrent handen wassen en de hygiëne van hun eigen smartphone. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding.

EINDE PERSBERICHT
Neem voor meer informatie contact op met
Wilma Schippers – Blyde – wilma@blyde.be - 0479 95 08 55 of
Gertie Eikenaar, communications director Benelux - Gertie.Eikenaar@essity.com - 0031 30 6984 638

Over Essity
Essity is een vooraanstaand hygiëne- en gezondheidsbedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling, productie en verkoop van producten en oplossingen voor Personal Care (Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products en Medical Solutions), Consumer Tissue en Professional Hygiene. Onze visie is het verbeteren van welzijn door toonaangevende hygiëne- en gezondheidsoplossingen. Verkoop vindt plaats in ca. 150 landen via diverse sterke merken, waaronder de bekende internationale merken TENA en Tork, en andere merken, waaronder Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Essity heeft ca. 48.000 medewerkers en de netto-omzet in 2016 bedroeg ca. SEK 101 miljard (EUR 10,7 miljard). De zakelijke activiteiten zijn gebaseerd op een duurzaam businessmodel waarbij de focus ligt op waardecreatie voor mens en natuur. Het hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, Zweden, en Essity staat genoteerd aan de Nasdaq Stockholm. Essity maakte voorheen deel uit van de SCA Group. Ga voor meer informatie naar www.essity.com.