Ecover opent ‘Statiegeld Store’ met eerste statiegeldsysteem op PET-flessen in België

Donderdag 25 oktober 2018 — Om het debat een duwtje in de rug te geven, introduceert de ‘Statiegeld Store’ van schoonmaakpionier Ecover als eerste in België een statiegeldsysteem. Tussen 15 en 17 november kan je hier je lege PET-flessen inleveren, de “Trash to Treasure” expo bezoeken, deelnemen aan een upcycling workshop en je laten inspireren op het “Let’s Talk Rubbish” debat van Club Content.

Statiegeld: het antwoord op zwerfafval

De tijdelijke store van Ecover neemt je mee in de wereld van plastic: the good, the bad and the ugly. Ecover wil hiermee zo veel mogelijk mensen sensibiliseren en vermijden dat plastic wordt weggegooid, door er ook na gebruik een waarde aan te geven. Plastic flesjes en blikjes zijn momenteel namelijk verantwoordelijk voor 40 procent van het totale volume van zwerfafval! Een statiegeldsysteem als gedeeltelijke oplossing is er (voorlopig) nog niet, want de Belgische regering blijft de beslissing uitstellen. Hoog tijd dus voor actie!

From trash to treasure

Met de Statiegeld Store introduceert Ecover als eerste in België statiegeld op plastic. In ruil voor jouw PET-fles krijg je € 1 en een fles Ecover afwasmiddel, gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en 100% recycleerbaar. Vervolgens kies je of je het geld bijhoudt, of het doneert aan de Statiegeldalliantie, een organisatie die hard werkt om het statiegeldsysteem in België en Nederland te implementeren.

Zo krijgt wegwerpplastic weer een financiële waarde, maar er is meer dan alleen statiegeld: gedurende drie dagen kan je in de Statiegeld Store ook de expo “Trash to Treasure” bewonderen, een upcycling workshop volgen en het “Let’s Talk Rubbish”-debat met dé Belgische statiegeld-connaisseurs bijwonen!

Duurzame blogger Astrid Nieuwborg cureert de expo “Trash to Treasure”, en selecteerde daarvoor lifestyleproducten, design en kunst van o.a. Kings of Indigo, Ecobirdy, W.R.YUMA , en Dirk Vander Kooij. Elk object dat er te zien is, gebruikt gerecycleerd plastic als grondstof.

Tom Domen, Innovatie Manager van Ecover: “Als je wilt dat plastic niet als afval wordt beschouwd, moet je er waarde aan geven, zoals met statiegeld. Met deze tijdelijke store willen we een sterk statement maken naar de consument, producent én de overheid. We roepen iedereen op hun PET-flessen te komen inleveren om zo te bewijzen dat statiegeld inderdaad werkt, zoals andere landen al ruimschoots hebben bewezen.”

#Letsliveclean: Ecover’s rebelse strijd tegen wegwerpplastic

Ecover is sinds de start in 1979 een pionier in hart en nieren. Onder het motto ‘let’s live clean’ voert het schoonmaakmerk een rebelse strijd tegen wegwerpplastic. Met innovaties op het gebied van eigen verpakkingen, die tegen 2020 allemaal uit 100% gerecycleerd plastic (PCR) gemaakt moeten zijn, en met tests met verpakkingen van biologische oorsprong. Onderdeel van de strijd is ook om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de waarde van plastic en samen te blijven zoeken naar oplossingen om onze enorme afhankelijkheid van plastic te minimaliseren.

Praktische informatie tijdelijke ‘Statiegeld Store’

●        Periode: 15/11/2018 tot en met 17/11/2018

●        Locatie: Groendalstraat 14, 2000 Antwerpen

●        Openingsuren: donderdag van 11:00 - 18:00, vrijdag en zaterdag van 10:00 – 18:00

*1 euro en een fles Ecover afwasmiddel (fles gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en 100% recycleerbaar) per persoon.

EINDE PERSBERICHT

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:

Ben je geïnteresseerd in een telefonisch interview met een van de Ecover pioniers of wil je zelf schoon schip maken in de Statiegeld Store? Neem voor meer informatie/bij verzoeken contact op met:

Manon Acke
E:  manon@blyde.be
M: 0470/18.76.83

Over Ecover

Ecover is sinds de oprichting in 1979 uitgegroeid tot een van de grootste producenten van ecologische was- en reinigingsmiddelen in Europa. Ecover heeft zijn Europese productielocatie in Malle, België, en vestigingen in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. De producten zijn in meer dan 40 landen beschikbaar. Met bijna 40 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling, produceert Ecover was- en reinigingsmiddelen op basis van plantaardige grondstoffen en mineralen, die de beste resultaten leveren tegen een eerlijke prijs. Milieubeleid is totaal geïntegreerd in het bedrijf, van productie tot marketing. Social responsibility & human health worden getrackt via het B-Corp lidmaatschap. Time Magazine en United Nations Environment Programme (UNEP) kenden Ecover diverse awards toe. Voor meer informatie kun je terecht op www.ecover.com/be.

Manon Acke PR Manager at Blyde