Ecover roept op tot Clean World Revolution met fles recht uit de vuilnisbak

Ecover lanceert haar allereerste afwasmiddelfles van 100% gerecycleerd plastic én 100% recycleerbaar: een doorbraak in de strijd tegen wegwerpplastic

Donderdag 1 maart 2018 — Plastic. Al meer dan 100 jaar gebruikt in ons dagelijks leven, maar enorm vervuilend voor ons water en milieu. Toch wordt er iedere minuut een miljoen plastic flesjes gekocht en dit aantal stijgt in 2021 met maar liefst 20 procent. [1] Hier moet verandering in komen, aldus Ecover.  De schoonmaakpionier ontketent vandaag een Clean World Revolution met de lancering van haar nieuwe afwasmiddelfles. Gemaakt van 100% gerecycleerd plastic én 100% recycleerbaar is deze fles een doorbraak in Ecovers missie om tegen 2020 al haar verpakkingen van 100% hergebruikt plastic te maken.

Not a virgin

Al sinds 1979 is Ecover een pionier in hart en nieren; het bedrijf introduceerde toen al het allereerste fosfaatvrije waspoeder. Het merk gelooft dat we het gebruik van plastic volledig moeten herzien en een halt moeten toeroepen aan het gebruik van materialen die onverwoestbaar zijn of die maar voor een klein gedeelte hergebruikt kunnen worden. Daarom richtte het bedrijf zich de afgelopen jaren volledig op innovaties op het gebied van gerecycleerde plastic verpakkingen. In het huidige productassortiment gebruikt Ecover 75% PlantPlastic voor hun flessen en in 2014 lanceerde het merk voor het eerst de limited edition Ocean Bottle.

Met de nieuwe fles bewijst Ecover dat plastic afval wel degelijk waarde heeft. Het plastic dat is gebruikt is transparant, omdat dit makkelijker herbruikbaar is dan gekleurd plastic. De ecologische voetafdruk is 70% lager dan wanneer nieuw plastic zou zijn gebruikt. Volgend jaar gaat het merk voor het eerst gerecycleerde materialen gebruiken in haar flesdoppen en zich inzetten voor meer faciliteiten die deze doppen daadwerkelijk omzetten in (her)bruikbare materialen. De huidige doppen zijn al ontworpen met minder plastic, waardoor het bedrijf jaarlijks 14 ton polypropeen plastic bespaart in het productieproces. Daarnaast start Ecover dit jaar met tests om een nieuwe generatie afbreekbare materialen te gebruiken in plaats van plastic. Een belangrijke en veelbelovende stap om de strijd tegen plastic afval naar een nog hoger niveau te tillen.

Waarom nu een Clean World Revolution?

• In 2016 werden wereldwijd meer dan 480 miljard plastic flesjes verkocht, in vergelijking met 300 miljard tien jaar eerder. Dit huidige aantal is gelijk aan 20.000 flesjes per seconde en gaat alleen maar groeien; in 2021 verwacht Euromonitor International dat wereldwijd meer dan 583,3 miljard plastic flesjes verkocht gaan worden.
  • Veel van het plastic dat we vandaag de dag gebruiken is niet meer geëvolueerd sinds 1940. Dit old-school, petrochemische product doet er honderden jaren over om af te breken.
  • Tussen vijf en dertien miljoen ton plastic komt ieder jaar terecht in onze oceanen, wat grote schade aanricht aan vogels, vissen en andere diersoorten. Volgens de Ellen MacArthur foundation bevatten onze oceanen tegen 2050 meer plastic dan vis in gewicht.
  • Plastic brengt niet alleen schade toe aan vissen en zeevruchten, die het materiaal niet kunnen verteren. De chemicaliën van plastic belanden ook in het water. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die vis eten 11.000 stukjes microplastic per jaar opeten.
  • Grote spelers nemen het probleem serieus. Tijdens het World Economic Forum in Davos in januari presenteerde de Ellen Macarthur Foundation elf bedrijven die tegen 2025 al hun verpakkingen gerecycleerd of herbruikbaar gaan maken, waaronder Evian, L’Oréal, Mars, The Coca-Cola Company en Unilever. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het produceren van zes miljoen ton plastic verpakkingen per jaar. Ecover is de ambitieuze speler van deze elf bedrijven; zij zet al in op gerecycleerde verpakkingen in 2020. De CO2-footprint die haar nieuwe fles achterlaat is 70% lager dan een vergelijkbare fles gemaakt van virgin plastic.

De nieuwe afwasmiddelfles is verkrijgbaar in de geurversies Citroen & Aloë Vera, Kamille & Clementine, Lelie & Lotus of Granaatappel & Vijg, en in de nieuwste Zero variant (parfumvrij). De nieuwe retro-look van de fles is een knipoog naar de originele, eerste Ecoverfles en herinnert aan de missie waarmee het merk 40 jaar geleden begon: het opschonen van onze planeet. De flessen zijn vanaf nu beschikbaar in alle supermarkten en natuurvoedingswinkels.  Richtprijs afwasmiddel 450 ml: €2,19.

[1] https://www.theguardian.com/environment/2017/jun/28/a-million-a-minute-worlds-plastic-bottle-binge-as-dangerous-as-climate-change

EINDE PERSBERICHT

Over Ecover

Ecover is sinds de oprichting in 1979 uitgegroeid tot een van de grootste producenten van ecologische was- en reinigingsmiddelen in Europa. Ecover heeft zijn Europese productielocatie in Malle, België, en vestigingen in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. De producten zijn in meer dan 40 landen beschikbaar. Met meer dan 35 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling, produceert Ecover was- en reinigingsmiddelen op basis van plantaardige grondstoffen en mineralen, die de beste resultaten leveren tegen een eerlijke prijs. Milieubeleid is totaal geïntegreerd in het bedrijf, van productie tot marketing. Social responsibility & human health worden getrackt via het B-Corp lidmaatschap. Time Magazine en United Nations Environment Programme (UNEP) kenden Ecover in het verleden diverse awards toe. Voor meer informatie kun je terecht op www.ecover.com.

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:

Willen jullie een afwasmiddelfles ontvangen, een winactie optuigen of zijn jullie geïnteresseerd in een interview met een van de innovatie managers van Ecover over hun visie op de toekomst van gerecycleerd plastic? We helpen jullie graag verder.

Neem hiervoor contact op met:

Manon Acke
E:  manon@blyde.be