Ecover zorgt voor doorbraak in 100% gerecycleerde plastic verpakking

Van ‘the world of cleaning’ naar ‘cleaning the world’

Woensdag 30 augustus 2017 — Voorspelling is dat tegen 2050 onze oceanen in gewicht meer plastic dan vis bevatten*. Ecover, de Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, die al sinds de oprichting in 1979 een pioniersrol op zich neemt op het gebied van duurzaamheid, vindt het hoog tijd om het tij volledig te keren met een duidelijke missie: 100% gerecycleerde plastic flessen tegen 2020. De nieuwe limited edition Ocean Plastic Bottle, die dit jaar gemaakt is van 50% plastic afval uit de oceaan is een belangrijke mijlpaal in deze kruistocht.

Unieke doorbraak met nieuwe Ocean Plastic Bottle
Al sinds het begin maakte Ecover de rol van ecopionier waar: het begon met het ontwikkelen van het allereerste fosfaatvrije waspoeder. Daarna volgden de eerste ecologische fabriek in 1992 (in het Belgische Malle), het systeem van ‘refills’ in 2001 én drie jaar geleden werd voor de eerste keer de baanbrekende Ocean Plastic fles gelanceerd met daarin plastic verwerkt dat door vissers uit de Noordzee was opgevist. Vandaag kondigt het bedrijf opnieuw een doorbraak aan: de nieuwe Ocean Plastic Bottle, de limited edition fles afwasmiddel, bestaat dit jaar voor het eerst voor 50% uit plastic uit de oceaan, en voor 50% uit ander gerecycled plastic.

Verreikende ambities
Maar als pionier in hart en nieren wil de Belgische producent meer en heeft het bedrijf de ambitie om de bewustwording omtrent plastic afval te vergroten en de oorzaak bij de wortels aan te pakken, de collectieve te grote afhankelijkheid van plastic. Daarom kondigt ze vandaag een reeks gewaagde en verreikende ambities aan die nieuwe standaarden moeten zetten op het gebied van het gebruik van plastic in de hoop dat alle concullega ‘s hun voorbeeld zullen volgen:​

• In 2018 krijgen alle afwasmiddelen een nieuwe fles die volledig is gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en wordt voor het eerst ook gerecycled plastic gebruikt in de dopjes
  • Tegen 2020 wordt elke fles in het assortiment gemaakt van 100% gerecycled plastic
  • Tegen 2020 wordt gestart met het gebruik van alternatieve biologisch afbreekbare en ‘bio sourced verpakkingen

Plastic soep, een probleem voor iedereen
Onlangs maakte het ‘Global Footprint Network’ bekend dat Belgen de op vijf na grootste vervuilers zijn wereldwijd. Ecover wil met haar producten het tij keren, maar eveneens bijdragen aan de bewustmaking van het grote publiek van het probleem van de ‘plastic soep’. Het onlangs gelanceerde online platform http://www.ocean-plastic.com geeft kraakheldere informatie over de impact van deze bedreiging en de manieren waarop Ecover zich inzet en wat consumenten kunnen doen. Om de awareness verder te vergroten en kracht bij te zetten wordt dit jaar ook een ‘Beach Cleanup’ georganiseerd in België en Nederland, in samenwerking met Wasteboards. Deze vinden plaats op 2 september in Blankenberge en op 16 september in Scheveningen (van 13 tot 16 uur).

Geen woorden maar daden
Ecover heeft samen met zusterbedrijf method deze ambitieuze doelstellingen vastgelegd in een ‘Benefit Blueprint’, oftewel een stappenplan met een duidelijk overzicht van doelen en duurzaamheidsambities en criteria om de vooruitgang te meten. Zodat het niet alleen blijft bij woorden. Een van die criteria is de B Corp score die wordt gegeven aan gecertifieerde ‘B Corps’.  Dit is een certificering door de non-profitorganisatie B Lab dat bedrijven een score geeft op hun prestatie wat betreft milieu, sociale aanpak, verantwoordelijkheid en transparantie. B Corp is voor ondernemingen wat Fair Trade is voor koffie. Eerder dit jaar werd een uitzonderlijke goede score behaald met als resultaat dat ze nu bij de twee procent beste ‘B Corps’ behoren, en dat doet geen enkel ander Belgisch bedrijf hen na.

Tom Domen, Long Term Innovation Manager bij Ecover: We zijn superfier op onze nieuwe Ocean Plastic Bottle. Maar we willen meer… Eigenlijk streven we naar de dag dat we geen Ocean Bottles meer kunnen maken omdat er eenvoudigweg niet meer genoeg plastic afval in onze zeeën te vinden is. Wij willen dat deze fles de mentaliteit van overheden verandert en ze aanzet iets te doen aan het ernstige probleem van plastic in de oceaan. We moeten plastic volledig herzien. Want 100% gerecycleerd plastic is de toekomst, de heel nabije toekomst.”

De limited edition fles afwasmiddel heeft een aanbevolen prijs van €2.99 en is vanaf september beschikbaar in de supermarkt en bij sommige natuurvoedingswinkels voor een beperkte periode.

* The New Plastics Economy, Rethinking the future of plastics, Wereld Economisch Forum, januari 2016.

Over Ecover
Ecover is sinds de oprichting in 1979 uitgegroeid tot een van de grootste producenten van ecologische was- en reinigingsmiddelen in Europa. Ecover heeft zijn Europese productielocatie in Malle, België, en vestigingen in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. De producten zijn in meer dan 40 landen beschikbaar. Met meer dan 35 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling, produceert Ecover was- en reinigingsmiddelen op basis van plantaardige grondstoffen en mineralen, die de beste resultaten leveren tegen een eerlijke prijs. Milieubeleid is totaal geïntegreerd in het bedrijf, van productie tot marketing. Social responsibility & human health worden getrackt via het B-Corp lidmaatschap. Time Magazine en United Nations Environment Programme (UNEP) kenden Ecover in het verleden diverse awards toe. Voor meer informatie kunt u terecht op www.ecover.com.

Over Plastic Whale en WasteBoards
Plastic Whale is de eerste professionele plastic fishing company ter wereld. Een sociale onderneming met een missie: ‘s werelds wateren plasticvrij maken door waarde te creëren met plastic afval. Samen met partners en sponsors wil Plastic Whale haar plastic vloot uitbreiden om steeds meer mensen te betrekken bij haar missie en steeds meer plastic op te vissen. De Ecover sloep maakt daar deel van uit.  De ultieme doelstelling is om ‘out of business’ te gaan: zorgen dat er geen plastic meer aanwezig is op de waterwegen die uiteindelijk in de oceaan uitkomen, waar ook ter wereld. Meer informatie over Plastic Whale is te vinden op www.plasticwhale.org.

Plastic afval is ook een belangrijk probleem op openbare plaatsen zoals muziekfestivals of stranden. Daarom werd er vanuit Plastic Whale nog een sociale onderneming opgericht: Wasteboards. Deze betrekt  bezoekers ter plaatse om hen de waarde van gerecycleerd plastic te tonen met als resultaat: hoogwaardige skateboards vervaardigen van plastic flessendoppen. Voor meer informatie zie www.wasteboards.com.

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:
Zijn jullie geïnteresseerd in een interview? Willen jullie een Ocean Plastic Bottle ontvangen? Of willen jullie langskomen op de Beach Cleanup  en/of jullie lezers oproepen om te komen helpen?

Hiervoor of voor meer informatie of rechtenvrij beeldmateriaal graag contact opnemen met: