Licor 43 zoekt 's werelds meest gepassioneerde bartender

Spaans merk wil de vaak ontbrekende passie terugbrengen in horeca

Woensdag 2 augustus 2017 — Waar de meeste bartenderwedstrijden draaien om de complexiteit van cocktails en het gebruik van onverwachte ingrediënten, komt Licor 43 nu met een nieuwe en originele versie: The World’s Most Passionate Bartender, de eerste internationale competitie waarbij de focus ligt op het karakter, de drive  en passie van de professional. Het merk is een wereldwijde zoektocht gestart naar de meest energieke en toegewijde barman of -vrouw ooit. Consumenten vinden het belangrijk dat bartenders passie tonen voor hun werk. Een globaal onderzoek uitgevoerd door Kantar Millward Brown laat echter zien dat, hoewel bartenders veel passie voelen voor hun beroep, minder dan de helft van de consumenten wereldwijd vindt dat zij dit ook daadwerkelijk tonen. Licor 43, met passie in het DNA, heeft de missie op zich genomen om passie voorop te stellen in horeca overal ter wereld. De grote finale van deze unieke wedstrijd zal in oktober plaatsvinden in het levendige hart van de stad Barcelona.

Passie staat centraal in unieke competitie
Licor 43 organiseert de allereerste internationale wedstrijd waarin de focus ligt op de liefde en passie die bartenders hebben voor het vak. Horecaprofessionals van over de hele wereld – geselecteerd door middel van nationale voorrondes – zullen hun passie en vaardigheden tonen om deze unieke wedstrijd te winnen. In week 43 zal de finale plaatsvinden in Barcelona, waar de Belgische kandidaat het opneemt tegen deelnemers uit onder andere Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Australië, Brazilië, Duitsland, Mexico, Spanje en de Verenigde Staten. Met de hulp van een gekwalificeerd jurypanel daagt Licor 43 de finalisten gedurende twee dagen uit om hun kwaliteiten, persoonlijkheid en passie te tonen. Zij zullen strijden om een onvergetelijke reis voor twee personen naar Spanje. De winnende cocktail zal gekroond worden tot ‘Officiële Cocktail’ van ‘s Werelds Meest Gepassioneerde Bartender 2017 en geprezen op de website van Licor 43.

Passie als belangrijke eigenschap
Licor 43 heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Kantar Millward Brown een wereldwijde studie uitgevoerd om te onderzoeken wat consumenten wereldwijd belangrijk vinden in de horeca, en wat zij in het bijzonder waarderen in horecaprofessionals. Het onderzoek wijst uit dat een goede prijs, kwaliteit en sfeer bovenaan het lijstje prijken als belangrijkste aspecten bij een bezoek aan bars, restaurants en clubs gaat. Zodra aan deze fundamentele eisen voldaan is, worden vooral de bartenders en obers gewaardeerd die iets bijzonders toevoegen aan een bezoek. Niet noodzakelijk door coole trucs te showen of door klanten te entertainen, maar door het tonen van toewijding en passie. Wereldwijd vindt maar liefst 68% het belangrijk dat zij worden bediend door iemand met passie voor het vak. Toch is slechts 40% van mening dat bar- en bedieningspersoneel daadwerkelijk passie laat zien tijdens het werk.

Bijna 100% van bartenders voelt passie voor werk
Professionele bartenders, ook ondervraagd over de horeca en passie, nemen hun werk erg serieus. Maar liefst 96% is gepassioneerd over hun werk. Daarbij geeft nog eens 94% te houden van hun baan en hun passie tentoon te stellen door oprecht contact te maken met klanten (74%), vriendelijk en opgewekt te zijn (63%) en door een diepgaande kennis van eten en drinken te delen (52%).

Julian Fernandez Estevez, Global Marketing Director bij Licor 43: “Onze missie is om pure Spaanse passie te delen met de rest van de wereld. Door deze unieke internationale competitie te organiseren, wil Licor 43 iedereen eraan herinneren hoe belangrijk passie is, vooral in de horeca. Daarom veranderen we het speelveld en richten we ons niet primair op de cocktail, maar op de bartender en diens unieke kwaliteiten om klanten een fantastische ervaring te bezorgen.”

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor een onderzoeksamenvatting, interviewaanvragen, hoge resolutie beeldmateriaal of andere vragen, neem contact op met:

Over het onderzoek
Kantar Millward Brown heeft in opdracht van Licor 43 in mei 2017 onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder 1.350 respondenten in negen landen: Australië, Brazilië, Duitsland, Mexico, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden. De respondenten werden geselecteerd op leeftijd (vanaf de wettelijke toegestane leeftijd om alcohol te drinken tot 65), verdeeld over 50% mannen en 50% vrouwen. Alle respondenten drinken minstens één keer per maand alcohol en hadden op de tijd van het afnemen van het onderzoek in de drie maanden daarvoor minstens één keer een horecagelegenheid (club, restaurant of bar) bezocht. Licor 43 heeft in aanvulling een vragenlijst gedeeld met studenten en alumni van de European Bartender School. In totaal hebben 451 professionele bartenders deze vragenlijst beantwoord.

Over Licor 43
Licor 43 Original is een Spaanse premium likeur en wordt gemaakt op basis van een familierecept dat is geïnspireerd op een eeuwenoude elixer met 43 geheime ingrediënten, Liquor Mirabilis. De naam van de likeur verwijst naar deze 43 ingrediënten, waaronder citrusvruchten en kruiden met accenten van vanille en karamel. Stuk voor stuk afkomstig uit het Middellandse Zeegebied en zorgvuldig geselecteerd. De likeur wordt verdeeld in 60 landen en in 2016 werden meer dan 700.000  kisten verkocht. Licor 43 is daarmee wereldwijd een van de snelst groeiende premium likeuren én bovendien de meest geëxporteerde likeur uit Spanje.

Tot op de dag van vandaag wordt Licor 43 Original alleen in het Spaanse Cartagena geproduceerd. Door dit familierecept en de zeer geavanceerde productiemethode waarbij expertise, tijd en temperatuur een cruciale rol spelen, is Licor 43 Original een uniek en zeer gewaardeerde drank. Heerlijk om puur of ‘on the rocks’ te drinken, maar door de verschillende smaken ook perfect te combineren in tal van lekkere cocktails. Licor 43 maakt deel uit  van de Diego Zamora Groep, een internationaal vermaard en 100% Spaans familiebedrijf.  In België wordt Licor 43 verdeeld door Remy Cointreau Belux. Voor meer informatie zie http://www.licor43.com