Op de verlanglijst: slaap!

Tips van slaapexpert voor een betere en broodnodige nachtrust

Woensdag 20 december 2017 — Gezond eten, voldoende bewegen… het staat bovenaan ons lijstje als we bewust met onze gezondheid bezig zijn. Maar net als een gezond voedingspatroon en voldoende beweging is ook slapen broodnodig voor een goede gezondheid. Toch lukt het blijkbaar maar weinig mensen om voldoende te slapen en slechts 1 op de 10 Belgen zou goed slapen*. Te veel stress, te veel aan ons hoofd, niet genoeg tijd,…. het gaat allemaal ten koste van een gezond slaappatroon. In samenwerking met slaapexpert Neil Stanley van beddenmerk Vispring zetten we uiteen hoe het beter kan.

Wat is de grootste oorzaak van een verstoord slaappatroon?
Neil Stanley: “Het is een combinatie van verschillende dingen. Ten eerste vinden mensen slaap niet belangrijk genoeg. We denken van wel, maar we onderschatten het enorm. Vroeger werd slaap geromantiseerd, Shakespeare zei dat het ’the nourisher in life’s feast’ was, nu zien we het als iets noodzakelijks dat ons ervan weerhoudt andere dingen te kunnen doen.”

Hoe kunnen we die perceptie veranderen?
Neil Stanley: “Door in te zien dat slaap belangrijk is. Mensen spenderen geld aan de sportschool of aan diëten, maar ze zouden ook gewoon eerder naar bed kunnen gaan. Als we slaap in een potje konden verkopen dan zou de uitvinder de rijkste man op aarde zijn. Er is geen reclame voor slaap. Slaap is niet sexy, maar het is de beste superfood die er bestaat.”

Wat kunnen we doen om gemakkelijker in slaap te vallen?
Neil Stanley: “Je moet jezelf langzaam afsluiten. Je lichaam kan nog wel moe zijn, maar als je gedachten nog ’aan’ staan, val je niet in slaap. Hoe je dat hoofd ‘uitzet’ verschilt per persoon: yoga, een warm bad, een kop kamillethee of het luisteren naar bepaalde muziek, allemaal heel toegankelijke relaxers die je eens kunt uitproberen. Stop in ieder geval drie kwartier voordat je gaat slapen met laptop, televisie en telefoon. Die stralen allemaal licht uit dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine verstoort.

Belangrijk; als je nog zorgen aan je hoofd hebt, besteed er dan tijdig aandacht aan. Schrijf die mail, voer dat lastige gesprek met je partner, en laat het dan rusten. Een pen en papier op je nachtkastje is ook effectief, door dingen die in je opkomen op te schrijven kun je ze vaak gemakkelijker loslaten.”

Wat kun je het beste doen als je wakker wordt tijdens je slaap?
Neil Stanley: “Dat hangt er vanaf. Maar een goede regel is: als je langer dan twintig minuten wakker ligt, ga dan iets doen. Stap het bed uit, of doe het licht aan,  ga lezen. Als je na twintig minuten namelijk nog steeds stil in bed blijft liggen, raak je gefrustreerd, en dan lukt het al helemaal niet om in slaap te vallen. Voor sommigen is naar de badkamer lopen en een slok water drinken al genoeg - als ze daarna in bed stappen vallen ze gemakkelijk weer in slaap.”

Over Vispring
De matrassen van Vispring worden met de hand gemaakt door deskundige vakmensen van de bedrijfsfabriek in Devon, met gebruik van 100% natuurlijke materialen die speciaal gekozen zijn vanwege hun uitstekende eigenschappen. Synthetische materialen ademen niet zoals katoen, zuivere Britse wol of bamboe. Aangezien we gemiddeld acht uur per nacht in ons bed doorbrengen, moet een matras comfortabel én ademend zijn, zodat u van een zuivere nachtrust kunt genieten. Daarom gebruikt Vispring een unieke mix van vullingen — de veren zijn het enige materiaal in een Vispring matras dat niet door Moeder Natuur gemaakt is.

* Bron: Onderzoek van Europese beddenindustrie (december 2016)

- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Voor vragen, meer informatie of high res beeldmateriaal, neem contact op met:
Blyde Belgium
Manon Acke