Pionier Ecover introduceert als eerste statiegeldsysteem op PET-flessen in België

‘Statiegeld Store’ moet mensen bewust maken van de waarde van plastic

Donderdag 25 oktober 2018 — Om het debat een duwtje in de rug te geven, introduceert de ‘Statiegeld Store’ als eerste in België een statiegeldsysteem voor plastic. Tussen 15 en 17 november kunnen hier lege PET-flessen worden ingeleverd. De tijdelijke store neemt je mee in de wereld van plastic en is een initiatief van schoonmaakpionier Ecover. Zij wil hiermee zo veel mogelijk mensen sensibiliseren en vermijden dat plastic wordt weggeworpen door er nog een waarde aan te geven na gebruik. Plastic flesjes en blikjes zijn momenteel verantwoordelijk voor 40 procent van het volume van zwerfafval. Een statiegeldsysteem als oplossing is er (voorlopig) nog niet, want de regering blijft de beslissing uitstellen. Landen mét een dergelijk systeem bewijzen echter dat het werkt en een belangrijk deel van de oplossing kan zijn.

Statiegeld als antwoord op zwerfafval
Van de miljoenen flesjes en blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan, belandt in ons land nog altijd een aanzienlijk deel naast de vuilbak. Van het afval dat in de vuilbak eindigt, wordt slechts de helft gerecycleerd. Een schril contrast met landen die een statiegeldsysteem hebben en recyclagecijfers neerzetten van meer dan 90%[1]. Toch blijft het bij ons een discussie. De regering heeft immers de beslissing om zo’n systeem te introduceren uitgesteld en als het er komt, zal dit ten vroegste in 2023 zijn. Een doorn in het oog van menig eco(ver) warrior.
Ondertussen hebben al meer dan 800 organisaties, overheden en bedrijven zich aangesloten bij de Statiegeldalliantie. Ecover is het eerste bedrijf dat producten in PET-flessen verkoopt dat zich hierbij aansluit.

“De cijfers tonen het aan: statiegeld is dé manier om er voor te zorgen dat lege PET-flesjes en blikjes na gebruik worden ingeleverd. Dat is een belangrijk deel van de oplossing voor zwerfvuil. Het vermindert de plastic soep in zee en voorkomt veel onnodig dierenleed. Statiegeld zorgt voor minder opruimkosten van zwerfvuil en een betere recycling van plastic en blik. Dat ook grote bedrijven zoals Ecover aansluiten bij de vraag aan de regering om statiegeld in te voeren, toont dat het draagvlak immens breed is.”
Inge Luyten, coördinator van de Statiegeldalliantie

From trash to treasure
Om mensen de waarde in te laten zien van plastic én het debat rondom een statiegeldsysteem een duwtje in de rug te geven, introduceert het ecologisch schoonmaakmerk als eerste in België een statiegeldsysteem voor plastic. Dit middels een tijdelijke ‘Statiegeld Store’ in hartje Antwerpen. Bij het inleveren van een plastic PET-fles krijg je een euro die je voor jezelf kan houden of kan doneren aan de Statiegeldalliantie, en een fles Ecover afwasmiddel*. Maar er is meer dan alleen statiegeld: tijdens 3 dagen staat plastic centraal in de Statiegeld Store, onder andere in de expo: ‘Trash to Treasure’, tal van workshops en een ‘Let’s talk plastic’- debat met de statiegeld connaisseurs van België.

“Als je wilt dat plastic niet als afval wordt beschouwd, moet je er waarde aan geven, zoals met statiegeld. Met deze tijdelijke store willen we een sterk statement maken naar de consument, producent én de overheid. We roepen iedereen op hun PET-flessen te komen inleveren om zo te bewijzen dat statiegeld inderdaad werkt, zoals andere landen al ruimschoots hebben bewezen.”
Tom Domen, Innovatie Manager van Ecover

Een pionier met een missie
Ecover is sinds haar start een pionier in hart en nieren. Onder het motto ‘let’s live clean’ voert het schoonmaakmerk een rebelse strijd tegen wegwerpplastic. Met innovaties op het gebied van eigen verpakkingen, die tegen 2020 allemaal uit 100% gerecycleerd plastic gemaakt moeten zijn, en met testen met verpakkingen van biologische oorsprong. Onderdeel van de strijd is ook om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de waarde van plastic en samen te blijven zoeken naar oplossingen om onze enorme afhankelijkheid van plastic te minimaliseren.

“Natuurlijk is statiegeld slechts een deel van de oplossing, want met recyclage alleen komen we er niet. We moeten er voor zorgen dat we plastic alleen inzetten als het echt niet anders kan en blijven zoeken naar alternatieven. Alleen zo kunnen we het gigantische probleem van wegwerpplastic écht aanpakken.”
Tom Domen

Praktische informatie pop-up ‘Statiegeld Store’ :
- Periode: 15/11/2018 tot en met 17/11/2018
- Locatie: Groendalstraat 14, 2000 Antwerpen
- Openingsuren: donderdag t.e.m. zaterdag, van 10:00 – 18:00

*1 euro en een fles Ecover afwasmiddel (fles gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en 100% recycleerbaar) per persoon

Over Ecover
Ecover is sinds de oprichting in 1979 uitgegroeid tot een van de grootste producenten van ecologische was- en reinigingsmiddelen in Europa. Ecover heeft zijn Europese productielocatie in Malle, België, en vestigingen in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. De producten zijn in meer dan 40 landen beschikbaar. Met bijna 40 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling, produceert Ecover was- en reinigingsmiddelen op basis van plantaardige grondstoffen en mineralen, die de beste resultaten leveren tegen een eerlijke prijs. Milieubeleid is totaal geïntegreerd in het bedrijf, van productie tot marketing. Social responsibility & human health worden getrackt via het B-Corp lidmaatschap. Time Magazine en United Nations Environment Programme (UNEP) kenden Ecover diverse awards toe. Voor meer informatie kun je terecht op www.ecover.com/be.

[1]Bron: Statiegeldalliantie