Vrijwilligers verzamelen 200 kg afval tijdens Ecover Beach Cleanup in Blankenberge

Vrijdag 1 september 2017 — Ecover organiseerde vandaag, in samenwerking met Wasteboards, een grootschalige nazomerse strandschoonmaak  in Blankenberge. Voorspelling is dat tegen 2050 onze oceanen in gewicht meer plastic dan vis bevatten*. Daar worden we allerminst blij van. Ecover wil met haar producten het tij keren, maar wil er ook voor zorgen dat iedereen zijn steentje bijdraagt. In totaal waren er zo'n 150 mensen aanwezig die samen 200 kg afval verzamelden op het strand van Blankenberge. Wasteboards toonde ter plaatse de waarde van gerecycleerd plastic door het vervaardigen van hoogwaardige skateboards van plastic flessendoppen. De drie deelnemers die het meeste afval opruimden mochten als beloning een wasteboard mee naar huis nemen.

* The New Plastics Economy, Rethinking the future of plastics, Wereld Economisch Forum, januari 2016.

Over Ecover
Ecover is sinds de oprichting in 1979 uitgegroeid tot een van de grootste producenten van ecologische was- en reinigingsmiddelen in Europa. Ecover heeft zijn Europese productielocatie in Malle, België, en vestigingen in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. De producten zijn in meer dan 40 landen beschikbaar. Met meer dan 35 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling, produceert Ecover was- en reinigingsmiddelen op basis van plantaardige grondstoffen en mineralen, die de beste resultaten leveren tegen een eerlijke prijs. Milieubeleid is totaal geïntegreerd in het bedrijf, van productie tot marketing. Social responsibility & human health worden getrackt via het B-Corp lidmaatschap. Time Magazine en United Nations Environment Programme (UNEP) kenden Ecover in het verleden diverse awards toe. Voor meer informatie kunt u terecht op www.ecover.com.

Over Plastic Whale en WasteBoards
Plastic Whale is de eerste professionele plastic fishing company ter wereld. Een sociale onderneming met een missie: ‘s werelds wateren plasticvrij maken door waarde te creëren met plastic afval. Samen met partners en sponsors wil Plastic Whale haar plastic vloot uitbreiden om steeds meer mensen te betrekken bij haar missie en steeds meer plastic op te vissen. De Ecover sloep maakt daar deel van uit.  De ultieme doelstelling is om ‘out of business’ te gaan: zorgen dat er geen plastic meer aanwezig is op de waterwegen die uiteindelijk in de oceaan uitkomen, waar ook ter wereld. Meer informatie over Plastic Whale is te vinden op www.plasticwhale.org.

Plastic afval is ook een belangrijk probleem op openbare plaatsen zoals muziekfestivals of stranden. Daarom werd er vanuit Plastic Whale nog een sociale onderneming opgericht: Wasteboards. Deze betrekt  bezoekers ter plaatse om hen de waarde van gerecycleerd plastic te tonen met als resultaat: hoogwaardige skateboards vervaardigen van plastic flessendoppen. Voor meer informatie zie www.wasteboards.com.

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:
Voor meer informatie of rechtenvrij beeldmateriaal graag contact opnemen met: